Zorg

Zorg op De Vijfhoeven

Op onze school zorgen we voor alle kinderen. De kinderen die extra zorg nodig hebben worden zoveel mogelijk en binnen de mogelijkheden van de school, in de groep begeleid. Daar proberen de leerkrachten de kinderen de aandacht te geven die ze nodig hebben. Als de leerkrachten een meer specifieke behoefte signaleren, wordt dit, uiteraard eerst met de ouders, in het zorgoverleg en met de intern begeleiders besproken.

Op onze school hebben we twee intern begeleiders. Juffrouw Meike en juffrouw Brechtje zijn onze intern begeleiders. Samen met hen wordt vervolgens bekeken hoe de desbetreffende leerling het best geholpen kan worden. Soms is nader onderzoek nodig om tot het juiste advies te komen. Aan de hand van dit onderzoek wordt dan samen met de leerkrachten en de ouders, bekeken wat de specifieke zorg- en/of onderwijsbehoeften zijn en wat er precies nodig is om hier in de klas aan tegemoet te kunnen komen.

Zorg en kwaliteitsbewaking

De interne begeleiders (IB'ers) zijn verantwoordelijk voor het coördineren, ontwikkelen en uitzetten van het zorgbeleid van de school. Zij zorgen o.a. voor de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en zorgen er samen met de leerkrachten voor dat het onderwijs zoveel mogelijk op maat wordt aangeboden. Daarnaast bewaken zij de doorgaande lijn van alle leerlingen in de groep, voeren gesprekken met leerkrachten en ouders n.a.v. hulpvragen van individuele leerlingen en maken nadere afspraken ten aanzien van het opstellen van handelings- en groepsplannen. Twee keer per jaar wordt er een groepsbespreking gepland waarin de IB'er samen met de leerkracht in gesprek gaat over de opbrengsten van de groep, het welbevinden van de leerlingen en het klassenklimaat.

Kwaliteitscoördinatoren

Daarnaast investeren we veel in de kwaliteit van ons eigen lesgeven. We hebben kwaliteitscoördinatoren op de gebieden rekenen, spelling/taal, sensitieve school en pedagogisch/didactisch handelen. Hun taken zijn:

• Het tweejaarlijks bezoeken van lessen a.d.h.v. onze kwaliteitskaarten.
  • Het geven van feedback aan leerkrachten.
  • Het coachen van leerkrachten.
  • Hun expertise overdagen aan het team.